Walrus algemeen

De Walrus is een Moody Marksman 47. Kiel gelegd in 1991 en in 1994 te water bij Moody & Son in Southampton. Dit type zijn de laatste semi custom schepen nog echt door Moody zelf gebouwd, ontworpen door Bill Dixon voor het serieuze ''blue water'' werk. De latere Moody's zijn naar onze mening weer iets te gelikt en qua inrichting minder zeewaardig. Doordat het semi-custom schepen zijn zijn er verschillen tussen deze Moody's onderling. Zo hebben wij de keuken anders ingedeeld, maar ook heeft de 1e eigenaar de verstaging een tandje verzwaard en voor de zogenaamde veiligheid een grotere motor geplaatst. Als je de oude rekeningen ziet is de 1e eigenaar lekker los gegaan op de acessoires, latere verbeteringen en aanpassingen.

De motor is een beest van 150 pk, 4 ltr, turbo en 475kg zwaar. Klinkt als mooi, maar voor dit schip zou de standaard Perkins van 85pk veel beter zijn. De Cummins is een wat rauwe industrie motor (niet heel stil en trilling vrij), rated voor 4000 hr/jr en toegepast in generator sets en werkvaartuigen. Keerzijde is wel dat hij zeer betrouwbaar is. Denk dat hij op slaolie ook wel blijft lopen. Diesel verbruik valt wel mee (5,5 ltr/uur bij 7 knopen), maar dit haal je in verhoogd stationair. Probleem is dan dat de turbo eigenlijk nooit wordt gebruikt (aankoeken door te lage temeperatuur). We hebben al een nieuwe turbo gehad en dit zijn dure geintjes. Op de wens lijst staat ooit nog eens een andere (lees vooral stille en trillings vrije) motor in een super geisoleerde motor ruimte. Je motort (of motor sailt) namelijk meer dan je denkt. Ook in Nederland.

Waarom een Moody? Op zich zijn het in Nederland minder bekende schepen omdat ze altijd vrij duur waren door de hoge pond. In Engeland zie je ze juist enorm veel. Qua degelijkheid zijn ze vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Hallberg Rassy, Najad of Contest en de indeling is ruim, erg praktisch en zeewaardig. Van alle schepen vonden (en vinden!) wij onze indeling het meest praktisch. Erg veel bergruimte, goede zeekooien, bruikbare natte cel en douche, echte navigatie hoek, diepe kuip en een zeewaardige keuken. Last but zeker niet least is het gewoon een stoer en fraai schip.

Basis gegevens

Lengte
14,17m
Klik op de thumbnail om de grotere foto te zien.
Breedte
4,47m
Diepgang
2,05
Masthoogte
ca. 19,5m
Gewicht
12.700 kilo (leeg!)
Grootzeil
43m2 doorgelat Bainbridge Ocean 955/9,7oz USwt met 4 riffen
Genua
63m2 Bainbridge Ocean 855/8,2oz USwt op Reckmann furling
Stormfok

nog keurig opgevouwen, wordt gevoerd op wegneembare kotterstag

Motor
Cummins 4BT3.9 150hp + 3 blads Maxprop
Generator
Northern Lights 220v/3,5kw 3-cilinder diesel
Diesel

409ltr + 100ltr in jerrycans onderdeks

Water
750ltr + 20ltr in jerrycans onderdeks (+ watermaker)
Vuilwater
2x 60ltr