16 januari 2008 - 24 januari 2009 St. Lucia (foto's St. Lucia)

De wekker gaat heel vroeg, we hebben een lange dagtocht (70 miles) naar St. Lucia voor de boeg. We zijn niet de enige die zo vroeg zijn op gestaan. In Nederland zijn mijn vriendinnen al om 3 uur Nederlandse tijd uit de veren om op tijd op Schiphol te zijn. Als we het anker ophalen krijg ik een sms dat ze in London zijn. Heel gek idee om tegelijk te vertrekken met een totaal andere vervoermiddel. We zullen allebei aan het eind van de middag op St. Lucia aankomen.
St.Lucia 022.jpgVoor ons verliep de tocht zeer voorspoedig. Vanaf het water hebben we St. Vincent kunnen bewonderen. Jammer, dat we het overslaan. Over het stuk tussen St. Vincent en St. Lucia staat in de pilot: ‘..it can be hard on the wind and hard on the body….. it can be unbelievably gusty… it is not unusual to have gusts of 30 to 40 knots for a few mile..’ We zijn goed voorbereid en kiezen een dag uit met relatief weinig wind om hier langs te gaan. We hebben een prima overtocht, eigenlijk de mooiste tot nu toe in de Carieb. We gooien nog een vislijntje uit, helaas was er een iets te grote vis die ons octopusje volledig van de lijn heeft gebeten. Eind van de middag zijn we op de plek van bestemming, Rodney Bay Marina. Heel gek om na bijna 2 maanden weer in een haven te liggen. De haven is super rustig, er lijkt bijna niemand aan boord te zijn. De meeste boten liggen hier na de ARC te wachten op hun eigenaars die over een paar maanden weer terug keren. Tot groot plezier van de kinderen is er in de haven een zwembad, wat een luxe. We kunnen de accu's verwennen met walstroom en de kinderen mogen langer (en warm) douchen met het water op de steiger.

Om de meiden te verrassen pak ik de taxi naar het resort. Eenmaal aangekomen kent niemand de Nederlandse dames en ze staan nergens op een lijst….. ik sms, bel en zoek op internet, ik kan ze niet te pakken krijgen. Dan maar weer terug naar de boot en wachten op de volgende dag. Wat blijkt, ze waren doodop van de trip en waren bij aankomst in bed gekropen en o ja, ze zaten in een ander hotel dan ik dacht. Achteraf helemaal goed. Ze hadden een ander hotel gekozen en dit hotel is veel dichterbij en vanaf de ligplaats te zien. De volgende ochtend nemen we de rubberboot om ze op te zoeken, er is namelijk een dinghy dock op loop afstand van het hotel.

Zes min 1.jpgWat een feest om ze hier te zien. Wie zijn die vriendinnen;  Loeke, Saskia, Lizzy en Nina,helaas is Elles er vanwege een hele goede reden niet bij. De vriendschap met Loek dateert al sinds de lagere school en met Sas, Liz, Nina en Elles sinds onze studietijd. Elk jaar laten we man en kinderen een lang weekend alleen om met elkaar weer bij te kletsen en te genieten. Ik vind het heel bijzonder dat ze helemaal hiernaartoe zijn gekomen om ons op te zoeken. Niet alleen dat zij hier zijn, maar ook dat de mannen en de kinderen die thuis zijn gebleven ons dit gunnen. Het is al snel alsof we op Vlieland of Schier zitten. We kletsen er op los, gaan lekker lunchen en het is alsof we elkaar gisteren voor het laatst hebben gezien. Het verschil is, dat ik niet bij hen in het hotel slaap. De eerste avond haal ik de dames met de rubberboot op voor een borrel aan boord. Daar staan ze op de steiger, rokjes, hippe schoenen en ik kom aan als verwaaide zeiler. Het is te grappig om ineens het contrast te zien. Onwennig stappen ze aan boord met alle Hema spullen die voor ons zijn ingeslagen. Na de borrel eten we met z’n allen een hapje in de haven bij Scuttlebutts

De dagen er na zijn vooral relax dagen. ’s Morgens een sms met de plannen en ik sluit me aan bij de meiden. Goos en de kindjes blijven aan boord en komen af en toe mee om in het zwembad bij het hotel te plonsen. De kindjes moeten er wel aan wennen dat ik ’s avonds niet mee eet en pas thuis kom als ze liggen te slapen. Vandaag hebben we een minibusje gehuurd en gaan we met z’n allen op stap om de rest van het eiland te bewonderen.

23 januari 2009 Marigot Bay. St. Lucia

De afgelopen dagen heeft Goos zich als Anton Heijboer over het eiland bewogen. Op stap met 5 vrouwen en 3 kinderen levert heel wat commentaar op. Groeps fotoWe hebben voor twee dagen een busje gehuurd waar we allemaal in passen. Alle toeristische hotspots van St. Lucia worden bezocht; de vulkaan, de waterval, het visserdorp Anse la Raye, de Pitons, shoppen in Castries, lunchen bij een schitterende resort aan Anse Chastanet en de volgende dag bij een authentiek tentje bij Pigeon Island. Ook de kinderen vinden het erg gezellig dat de meiden er zijn. Erg grappig dat ze ook zo over hen praten. ‘ Mam, gaan we vandaag weer met de meiden op stap?’ of ‘ Mam, ik ga met je vriendinnetjes zwemmen, is dat goed?’. Als afsluitend etentje in Rodney Bay trakteren we onszelf op een diner bij ‘the Edge’. Wauw, wat was dat heerlijk en wat een mooi plekje. Niet voor niets heeft de chefkok Bobo Bergstrom de prijs Caribean Chef of the Year ontvangen.

Op de laatste dag samen haal ik de meiden op met de rubberboot en varen we met de Walrus langs de kust naar Marigot Bay. Het is een mooie zeildag, en prima weer om de 'landrotten' mee uit zeilen te nemen. Zodra we de baai binnen varen zwermen de verschillende boatboys om ons heen om hun waar te verkopen. Tja, wij zijn alleen erg goed op de hoogte van alle prijzen na al dat shoppen. Bushman de boatboy vaart enigzins nijdig weg als de meiden voet bij stuk houden en echt niet zijn gewenste bedrag voor die ene armband willen betalen. Het wordt verder een heerlijk relaxt dagje rond de boot en het strand. Na de BBQ liggen de kindjes al te slapen als we de meiden naar de kant brengen en hun taxi uitzwaaien. ‘Mijn mama gaat vast weer huilen als jullie weggaan’ had Ties gezegd. Hij had gelijk….

De dag na het vertrek van de meiden pakken we het cruisers leven weer op. De kinderen zijn vooral in de rubberboot te vinden. Wij kletsen weer bij met de Peter en Catherine van de Victoria en borrelen met Bert en Liesbeth van de Tulla. Meike krijgt van de jongens les hoe ze met de rubberboot moet varen. Het levert veel bekijks op van de langs varende catamaran charters die Marigot Bay in 10 minuten doorvaren en als toeristische attractie bekijken.

24 januari 2009 Pigeon Island St Lucia

Vanaf Marigot Bay zijn we naar Pigeon Island gevaren. We waren wel klaar met de boatboys die al vanaf half 7 s‘ morgens om je boot cirkelen of je brood nodig hebt. Bij Pigeon Island hebben we wat moeite met ankeren. Na 2  pogingen met een krabbend CQR anker, gooien we het Bruce anker er maar in. Deze zit echter nog op de korte ketting met lijn. We liggen wat dicht op anderen, maar dat is meestal niet zo’n probleem. ’s Nachts liggen we echter behoorlijk te draaien. Met een lijn heb je een grotere draaicirkel dan de boten met enkel ketting. We slapen dan ook zeer onrustig en wakker wordend van een zacht bonkje liggen we keurig langszij bij de boot naast ons. Het is gelukkig zo zachtjes gegaan  dat de (charter) buren er niets van merken. We halen wat lijn binnen en gaan verder te slapen. De volgende morgen gelijk maar de ankers omgezet (was de slijpschijf voor nodig).