Portugal 19 september - 1 oktober 2008 (foto's Portugal)

19 september - 22 september Leixoes - Aveiro - Figueira da Foz

portugalVan Baiona varen we naar Leixoes, we zijn in Portugal. In het begin van de tocht is het nog koud, gelukkig is het bij aankomst een behaaglijke temperatuur. Het is weer veel motorsailen en weinig zeilen. Bij aankomst ontstaat snel het plan om een restaurantje in het dorp op te zoeken, tijdens het Feste del Mar. Met de Duende, Samba, Tyche en de Nutmeg vinden we een lange tafel met een super vriendelijke ober die ook nog Engels spreekt. Wat een vriendelijkheid en wat een verschil met de Spanjaarden. Sardientjes, zeebaars en specialiteit van het huis worden aan ons geserveerd en het is genieten.

sandeman

Op vrijdag doen we 's morgens eerst het schoolwerk en daarna gaan we met de bus naar Porto. Wat rijdt die bus hard en wat een ervaring om weer eens (heel even) in een file te staan. Dat is lang geleden. Het is een stralende dag en bijna te warm.... We moeten wel wennen aan een stad. Heel toeristisch en heel veel indrukken. We kijken onze ogen uit en bezoeken de portkelders van Sandeman. De kinderen lopen dapper mee.

Op zaterdag is het feest, Meike is 5 jaar geworden. We hebben in Baiona een berg cadeautjes gekocht en na het zingen wordt alles in rap tempo uitgepakt. Ook de Samba en de Nutmeg komen cadeautjes brengen en een mooie kaart. Zeer lief allemaal. We varen met z'n allen naar Leixoes. Ja wel, ondanks de voorspellingen dat er geen wind zou zijn, hebben we het grootste deel kunnen zeilen. Het ene moment komt de wind uit het oosten met 12 knts, dan windstil, dan ineens met 20 knts uit het westen. Aveiro is een soort waddengebied met bijbehorende stromingen. We varen met 9,5 knts bij Aveiro binnen. Het is even cirkelen om een plekje te vinden en gooien ons anker weer uit. De Duende, dit keer met Bram als solo zeiler, komt tegelijk met ons aan. Bij de industriele haven is het een drukke bedoeling. De Tallship race die van Fallmouth naar Funchal (Madeira) gaat hebben net meike jarigals wij er zijn Aveiro als tussenstop. 's Avonds komen alle boten Meike's verjaardag vieren, de Tyche, Samba, Duende en de Saeftinghe, borrel met BBQ aan boord. Van Finn (4 jaar, van de Tyche) krijgt Meike een hele mooie tekening met heel veel hartjes ;-) Het wordt weer een late avond. De volgende dag zijn we dan ook allemaal heel moe als we naar de tallships gaan kijken. Het lijkt op een mini Sail Amsterdam. We leggen onze dinghy's bij de Hagar, een 55 ft Nederlandse koopmans, die we al een paar keer zijn tegen gekomen. Afstand schept een band.
We varen in de regen en mist naar Figueira da Foz, we hadden gedacht het slechte weer achter ons te laten… helaas gewoon met regenpak en regenlaarzen aan en de onderwaterspinaker, want er is geen wind.

23 -26 september Figueira da Foz - Sao Martinho do Porto - Cascais

We liggen met het drijvende dorp in de haven van Figueira. De kindjes spelen heerlijk op de steiger en we doen onze dagelijkse dingen. Op donderdagavond verlaten we veel te laat de haven samen met de Tyche en de Duende. Vlak bij de haven gaan we voor anker. Er is een behoorlijke swell en besluiten ook een hekanker erbij te zetten. Het is inmiddels donker en we kunnen slecht zien of we goed liggen. De volgende keer maar wat vroeger uitvaren! Na een wat onrustige nacht halen we ’s morgens vroeg het anker op. We zijn bijna klaar als de Polica Nautico langs komt varen om ons te vertellen dat we daar echt niet mogen ankeren. Verder geen gevolgen, meer een zucht dat we gekke buitenlanders zijn om juist deze plek uit te zoeken. We vertrekken vervolgens naar Sao Martinho do Porto, een hele mooie baai met een toeristisch stadje. Achteraf horen we over deze baai dat het soms moeilijk kan zijn om de baai weer uit te komen vanwege de zandbank bij de ingang; ‘You go in and end up staying there for the winter’. Gelukkig was het een rustige zee, dus wij hebben kunnen genieten van de rust, groot strand en vliegeren. We blijven 2 nachten in deze rustige baai en vertrekken vervolgens richting Cascais. Het is helaas weer veel motorsailen, hoewel we gelukkig nog een flink stuk kunnen zeilen. We kunnen zelfs eindelijk een keer de genaker opzetten. Helaas valt al snel de wind weer weg, maar het was een mooie oefening.

26 september - 1 oktober  Cascais

havenmeester GoosVrijdagmiddag rond een uur of 5 gooien we ons anker uit in de baai naast de haven. Prima plek. Vanaf de boot kan je al zien dat het een leuke stad is. We bellen meteen Frank en die is net uit kantoor is. Hij komt meteen met de kindjes (Robin, Joep en Wieke) om ons te verwelkomen. Het is erg leuk om elkaar weer te zien, helemaal in deze omgeving. De leuke plekken in Cascais worden ons gewezen. Er volgen een paar zeer gezellige dagen met de Weermeijers. We genieten van hun gezelschap, het huis en het zwembad en bubbelbad. Heel gek om weer in een echt huis te zijn en Nederlandse tv te zien. We blijven wel aan boord slapen en zaterdagnacht begint de wind aan te wakkeren. We worden in de ochtend al wiegend wakker. Het zonnetje schijnt, maar doordat de wind vanuit het oosten komt hebben de golven zich kunnen opbouwen en liggen we niet meer zo prettig. Zeker niet als je nog van alles wilt ondernemen. Havenmeester Goos gaat even de golven trotseren om bij iedereen uit het drijvende dorp pols hoogte nemen. Aan de foto kan je zien dat de golven aanwezig waren, de rubberboot verdwijnt af en toe uit beeld. bubbelbadWe kunnen eigenlijk alleen maar kijken naar alle windsurfers die langs onze boot schieten, want binnen is het niet echt prettig. Toch nog eens goed naar het weerbericht kijken en we besluiten om maar de haven in te duiken. Is ook wel zo handig met de geplande bezoekjes over en weer. Als we na het inklaren op de toegewezen plek aanleggen (met overigens enorm goede hulp van de havenmeesters) staan Wieke en Robin al op de steiger. Frank zit al bij de Samba aan boord te borrelen. Alsof ze ook in de haven liggen gaan de kinderen over en weer spelen op de boten. 's Avonds gaan we met z'n allen uit eten bij een Japans restaurant in een enorme shoppingmall. De bordjes met sushi en andere lekkere hapjes komen in soort mini lopende band langs alle tafels. De kinderen vinden het dolle pret.

Op maandag huren we een auto en rijden we naar Sintra en bezoeken we Castelo dos Mouros en Parque e Palacio da Pena. Twee kastelen in verschillende staat. De ene een ruïne, bij de andere staat de pracht en praal vaKasteeln de laatste Koninklijke familie nog in het paleis alsof ze net zijn weg gegaan. Na deze bezoeken gaan we naar een mega supermarkt en laden we de auto vol met boodschappen. Na de culturele uitspatting bereiden we ons tussen de bedrijven door voor op de reis naar Porto Santo (Madeira). Gijs en Ties gooien nog even een vislijntje uit en halen achter elkaar vissen binnen, ze vangen er wel 11. We gooien ze wel weer terug, we geloven niet dat een vis die in de haven is gevangen erg lekker kan zijn. De wassen worden weer gedraaid en de hele familie gaat nog even naar de kapper. Ik word heel decadent (voor een vertrekker), door Wien in de coole Lotus van Frank gehaald en we gaan samen lunchen. We passen zo in Gooische vrouwen, dakje open, zonnebrillen op en ronkende uitlaat. We lunchen in een hip tentje op de rotsen en kijken uit over de zee, het leven is zo gek nog niet. De realiteit keert weer terug als ik na de lunch bij de Jumbo supermarkt wordt afgezet en met overvolle rugzak en vijf tassen met de laatste boodschappen terugloop naar de haven. De helft van het drijvende dorp is al naar Porto Santo vertrokken als ik weer terug ben. Na kantoor en school komen de Weermeijers nog even bij ons aan boord bbq-en. Wat een gezelligheid en wat bijzonder om hier samen in Portugal te zijn met vrienden die we al zo lang kennen. Bah, geen zin om te gaan en achteraf valt het afscheid me toch zwaarder dan ik dacht en sta ik met tranen aan de afwas.

De volgende haven: Porto Santo, Madeira. Ongeveer 480 mijl varen.