24 januari - 6 februari 2009 St. Anne Martinique (foto's Martinique)

Tijdens de tocht vanaf Pigeon Island (St. Lucia) hebben we de wind weer redelijk op de neus. Het is net te bezeilen en we zijn blij dat we alle luiken weer goed dicht hebben. De ankerplek bij St. Anne is groot en er liggen enorm veel boten. We vinden een prima plekje en het is heerlijk dat de boten even op grotere afstand geankerd liggen, dat slaapt een stuk rustiger. Bruce ligt na controle ook hoe de ontwerper het bedoeld had. St. Anne is een klein plaatsje met een zeer groot strand. Het is klein Frankrijk, maar dan met palmbomen. Zelfs de nummerborden en de wegbewijzers zijn net als in Frankrijk. Op Martinique is het tijd voor een paar klussen. De generator levert al een tijdje te weinig vermogen en tijdens een controleduik komt Goos er achter dat de schroefas een stukje naar achteren zit. Wat er aan de hand is, is niet helemaal duidelijk maar het probleem zit in de vorig jaar nieuw gemonteerde centaflex (de flexibele schroefas koppeling). Om te voorkomen dat het verder naar achteren schiet mogen we de motor niet meer achteruit slaan. Na wat heen en weer ge-email met de leverancier in Nederland blijkt er een bout los getrild te zijn. Dit betekent Martinique 028.jpgdat de boot uit het water moet om de schroefas naar achteren de kunnen schuiven, keerkoppeling los halen, bout in de locktite en vastzetten maar. Hopelijk is er geen draad beschadigd. We maken een afspraak bij een werf voor haulout. Een week later op maandag kunnen we uit het water.

Gelijk maar het probleem van de generator aangepakt. Deze leverde al minder vermogen dan zou moeten volgens ons (en het boekje) maar plots zakt hij geheel terug naar 8 ampère. Volgens de importeur in Nederland die voor vertrek nog aan boord was geweest (!) om dit te controleren was 12 ampère wel het juiste vermogen. Na inmiddels contact gehad te hebben met de fabrikant leverde hij echt veel te weinig vermogen (zou minimaal 20 ampère bij 220v moeten zijn en wij komen niet verder dan 12 amp) . Het probleem zou wel eens een verstopt uitlaat systeem kunnen zijn. Dit gebeurt als de generator lang met te weinig belasting draait. In de winkel kopen we een lekker giftig oplosmiddel, boel gedemonteerd, lekker weken en bikken en weer monteren. De plotselinge teruggang in vermogen was veroorzaakt door een losgekomen stuk koolstof/roet ter grootte van een euro wat de uitlaat blokkeerde. Nu zou de kop baat hebben bij een professionele revisie, maar dat doen we wel weer in Nederland. Generator levert nu probleemloos 18 amp en dat is een hele verbetering.

We liggen de hele week heerlijk in de baai voor anker en we hebben een lekker schema. Marieke gaat vroeg naar het dorp St. Anne voor een vers stokbroodje, kinderen doen school, ik ga even naar de kant voor internet en s’middags is het strand. Er komen steeds meer en minder bekende boten in de baai liggen. Op zondagmiddag hebben we een beach picknick met alle gezinnen. Een mix van Nederlanders, Amerikanen, Noren en Engelsen. Martinique 002.jpgDe kinderen zitten niet met een taal probleem en ze spelen vrolijk door elkaar heen. Na de picknick gaat het spelen aan boord gewoon door. Meike gaat met een nieuw vriendinnetje, Katie van de Seawalk en Julia van de Wanderer op de Seawalk een filmpje kijken. De jongens spellen bij ons aan boord met Lars van de Wanderer en Alec van de Seawalk.

Maandag 2 februari gaan we vroeg op weg naar Marin voor de geplande haulout. Originele plan was om tussen de middag een paar uur in de takels te hangen. Dit zou voldoende tijd geven voor de reparatie. Helaas was de kraan stuk en werd het wachten. Ondertussen doen we boodschappen in de lokale discounter, tanken benzine, gas, diesel en water en zijn druk met internet. De kinderen varen nog even een rondje met de rubberboot. Op zich niets nieuws, maar dit keer komen ze gevolgd door de politie terug. De Franse politieman is niet te spreken over het feit dat ze zomaar rondvaren. Dat kon volgens de wet niet en wij moesten beter op de kinderen letten. Ik probeer in mijn beste Frans nog een gesprek met de politieman te voeren, maar hij vaart uiteindelijk boos weg. Gekke Fransen. Als we later aanmeren voor de haulout, ligt de politieboot er nog. Toch even verhaal halen wat dan de regels wel zijn. Tja, hij dacht dat het vanaf 14 jaar was, maar wist niet zeker…….. Daarna ging hij verder met zijn relaas; Als het mijn kinderen waren dan….. blablabla. Mijn Frans was toch beter dan ik dacht en kon hem prima uitleggen dat dit mijn kinderen zijn en ik weet welke verantwoordelijkheid ze aankunnen. Einde conversatie en au revoir.

Uiteindelijk zijn we om half 5 aan de beurt om uit het water te gaan. Omdat de werktijd van de mannen erop zit, wachten ze niet tot we klaar zijn met de reparatie. We worden volledig uit het water gehesen en in de takels op de kant gezet. We moeten met een ladder aan boord klimmen. Goos gaat meteen aan de slag en weet de keer koppeling te repareren. Vannacht slapen wij een nachtje op het droge.

2 februari – 6 februari St. Anne & St. Pierre

Het slapen op de kant is heel gek, want we liggen voor het eerst sinds 6 maanden stil. Geen golf die ons in slaap wiegt, maar muggen die ons lek prikken. Walrus op de kantWe slapen dan ook voor geen meter. We zijn vroeg wakker en staan om 8 uur ’s morgens voor de deur bij de bootwinkel om nog even antifouling te kopen. We hadden namelijk afgesproken dat we om 8 uur weer in het water zouden worden getakeld, maar we hadden al bedacht dat het vast weer later zou worden. We hadden net genoeg tijd om de ergste plekken bij te werken en om de namen van de kinderen op de kiel te schrijven. Als we eenmaal in het water liggen varen we weer naar de ankerplaats op St. Anne en gooien ons anker uit. Het bevalt ons daar prima. Het strand is heerlijk en het gezelschap prima. We vermaken ons opperbest.

Van St. Anne varen we naar St. Pierre aan de noordkant van Martinique. Het is een stadje dat na de vulkaan uitbarsting van 1902 nog steeds lijkt te moeten herstellen. Inmiddels is ook hier te merken dat er op de Franse Caribische eilanden wordt gestaakt. In het lokale internet café is de router kapot en door de staking kan een nieuwe router niet geleverd worden. Ik was nog in de supermarkt toen deze ineens vanwege de staking werd gesloten, veel eerder dan de normale sluitingstijd. Ik heb nog wat eten kunnen kopen, maar de proviandering die ik me had voorgenomen lukte helaas niet. Dat is jammer, want die heerlijke Franse producten kunnen we in Dominica niet kopen.