9  - 11 februari 2009        Prince Rupert Bay, Portsmouth (Dominica) (foto's Dominica)

Het is een schitterende zeiltocht van Martinique naar Dominica. De Walrus loopt erg mooi op deze koers en is sneller dan sommige dachten dat ze was…….. Drie mijl voor de ankerplaats komt de eerste boatboy annex tourguide al zijn diensten aanbieden. Op zich allervriendelijkst en hij doet zijn best. Eenmaal bij de ankerplek worden we nog door 4 andere benaderd en we weten ze allemaal af te houden. De Laaxum had over Jeffrey van de Seabird goede verhalen gehoord dus die roepen we op. De binnenlanden van Dominica moeten schitterend zijn en dit mogen we niet missen.

De volgende dag gaan wij (enigszins op zijn Jeffrey op de seabirdAmerikaans) 2 toeren maken. Eerst de Indian River op en daarna een toer de binnenlanden in naar een waterval en het regenwoud. Na het bezoekje bij de Customs varen we met Jeffrey naar de Indian River. Hij roeit ons voort, want het is een natuurgebied. Jeffrey is goed op de hoogte van de flora en fauna en verteld er veel over.  Op deze rivier zijn ook een aantal scènes van Pirates of the Carribean opgenomen. Gek idee dat een hele Hollywood crew hier is neergestreken, want zo groot is het nou ook weer niet. Jeffrey maakt helemaal de blits als hij voor de kinderen vogels vlecht van palmbladeren en voor Gijs een bootje maakt van een kokosnoot. Na de lunch gaan we alleen met de toer verder en stappen we in Little Bling, Jeffrey’s eigen auto. Little Bling ziet er ook een lekker Bling uit. Alle ramen zijn donker getint en de voorruit heeft een strook van 30 cm ongetinte ruit om door te kijken. Het enige dat bij Little Bling ontbreekt zijn van die jumpende schokbrekers.  De achterbank is zo diep dat we maar net door het raam naar buiten kunnen kijken. Little Bling rijdt ons naar de plantages. Alle soorten vruchten worden ons gewezen; koffiebonen, cacaobonen, pink grapefruit, bananen, nootmuskaat, kaneel, noem het maar op. De kinderen smullen van de zoete grapefruit en bananen zo uit de boom. We maken een wandeling langs de rivier omhoog om bij de waterval te komen. De kinderen vinden het waden door de rivier en het klimmen en klauteren een feest. De Milton waterval voorziet in de watervoorziening van de naast gelegen dorpen. Jammer, want daardoor mogen we er niet in zwemmen en mogen we alleen maar kijken naar het natuurgeweld. Op de terugweg zien we de Dominicaanse papegaaien en een groene havik vliegen. Er was nog een optie om nog een wandeling van een uur te maken, maar we waren allemaal moe. Hoe doen die Amerikanen dat toch?

Milton watervalWe worden keurig bij de boot thuisgebracht en als extra service belt Jeffrey nog even zijn zus in Guadeloupe. De staking is nog steeds in volle gang. We willen weten hoe de situatie is, want vrijdag krijgen we familie op bezoek In Guadeloupe. Het schijnt dat er nog steeds wordt onderhandeld en dat er nog steeds geen benzine en diesel te koop is. De veerboten, taxi’s en vliegveld worden wel voorzien van diesel en die draaien nog steeds hun diensten. Eten schijnt er nog te krijgen te zijn, maar wordt schaars. De staking is al ruim drie weken aan de gang en had in het begin een grimmig karakter. In de Internationale (Engelstalige) pers wordt er nauwelijks aandacht aan besteed en het is erg moeilijk om aan lokale informatie te komen over de situatie. Enkele charters hadden al hun boten daar weggehaald en Club Med in Guadeloupe had de gasten verplaatst naar Club Med op Martinique. Met overleg met het thuisfront blijven we bij het plan om ze op te pikken in Guadeloupe. In het ergste geval moeten we uitwijken naar Antigua en zijn we een week met 9 man aan boord is ook gezellig.

Tijdens een controle duik blijkt helaas dat de schroefaskoppeling weer los is gekomen. In Guadeloupe ligt alles plat, dus het heeft geen zin om er eerder heen te gaan voor een reparatie. Dominica bevalt ons wel, dus blijven een dag langer en proberen hier de reparatie voor elkaar te krijgen. Het plan is om de schroefas bevestiging eruit te halen, nu maar vast te lassen en vervolgens weer terug te plaatsen. Terwijl vorige week deze nog eenvoudig los kwam, lukt het niet om na een hele ochtend timmeren, kloppen, rukken en trekken de bevestiging eruit te krijgen. Ondanks het meedenken, meeduiken en meewerken van Lars. We geven het op, dan maar niet hard achteruit slaan en in St. Maarten of Antiqua kijken we wel weer verder. Misschien heeft de leverancier nog een tip.
In de middag vieren we samen met de Laaxum en de Sea Walk de verjaardag van Isa van de Tyche. Gelukkig hebben we een mooi afdak gevonden, want af en toe stort de regen naar beneden. In Dominica regent het tenslotte 300 dagen. Het is dat ik dit zit te typen in mijn korte broek, anders zou je denken dat het herfst is. Het regent en de wind huilt momenteel om de boot heen. De voorspelling voor morgen zit er beter uit, dan gaan we polshoogte nemen in Iles des Saintes, de zuidelijkste eilanden van Guadeloupe.