Altijd wat te wensen……..

Onderstaand stuk is sterk persoonlijk en voor ieder zal het anders zijn. Je ziet zeilers met boten van 30 of 40 voet dezelfde tocht maken en dat gaat uiteraard ook prima. Dat er dan geen ruimte is voor de hieronder beschreven punten is logisch. Het blijft alleen leuk om te blijven nadenken over de optimale invulling en uitrusting! Er is altijd ruimte voor verbetering en er is ook zo’n prachtige kreet als ‘voortschrijdend inzicht’

Wat zouden we de volgende keer anders doen:

  • Grotere accucapaciteit. Minimaal 800ah voldoet beter aan de het gebruik (ca 250 ah/dag) en gewenst laad absorptie vermogen (laadstroom mag maximaal 25-35% van accu capaciteit zijn, e.a. afhankelijk van type accu) dan de 575ah van nu. Nu kun je met zonnepanellen en een betere wind generator de capaciteit beter op peil houden, maar toch.
  • Energy recovery principe watermaker zoals een Schenker, Spectra of Sea recovery in plaats van een min of meer ouderwetse high pressure unit. Deze eerste gebruiken veel minder stroom en zijn zeer stil. 60ltr bij verbruik van maar 240 watt ! Anderzijds zijn er High Pressure units die weliswaar meer energie gebruiken maar oer betrouwbaar zijn (bijvoorbeeld Echotec).
  • Optimale geluidsisolatie van motor en generator. Gebruik je veel meer dan je denkt.
  • Kotterfok (of in ieder geval high aspect op bestaande furler). Up wind zeilen toch meer dan je verwacht en je hebt te maken met veel wisselende windsterkten in een tocht (met kotterfok wel weer bakstagen nodig)
  • Solar panelen, 2x 105watt (aan de zeerailing)
  • Ecletic D-400 wind generator (ipv airmarine breeze) met trillings demper op paal. Ook een goed alternatief is de Aerogen 6. Deze zijn het stilste en leveren echt vermogen.
  • Laadstroom uit acculader (gevoed door onze generator van 5 kw) verhogen tot minimaal 200 amp netto (dus niet theoretisch). De laadstroom (volgens het boekje) schakelt door de hoge omgevingstemperatuur al snel terug tot 60%-70% van zijn maximale vermogen. Dus naast de Victron 3000/12/120 multiplus een 80 ah batterij lader parallel erbij.
  • Andere optie zou een Fisher Panda12v/200ah DC generator zijn, samen met de 3000/12-120 Multiplus voor de 220v aan boord. Deze heeft een variabel toerental en is zeer stil en zuinig. Jammer dat ze wel weer duurder zijn dan een AC generator en je leest wisselende berichten over de bedrijfszekerheid van deze Panda.
  • Geen holding plate, maar een zeewater gekoeld (passief systeem van Isotherm op huid doorvoer werkt top) gekoppeld aan een gewone evaporator plaat (witte plaat). Koelkast met deels front-opening deur helemaal handig
  • Kleine vriezer (of vries gedeelte), al is het maar voor een paar kilo vlees.
  • 40kg Rocna anker, kONG connector met dito MWL erin gestanst (dus geen chinees ding) en 80m ketting aan 1 stuk
  • Goede kuip (vaste) verlichting (snel donker en wind blaast kaarsen uit)
  • Luik covers die wind inlaten en regen buiten houden.
  • Carbon spinakker boom (gewicht)
  • Waterpomp op een stillere plek en stillere pomp (nu wel een Jabsco Parmax 4 met 8ltr hydrofoor).
  • 1 toilet elektrisch maken (doortrekken voor kinderen moeilijk en ook voor jezelf comfortabel).
  • Inverter/lader naar een stillere plek (hoor je enkel aan de walstroom, bij draaien generator overstemt deze de lader)
  • Klein stuurwiel (stuurwiel gebruik je toch niet en dan hou je een goede doorloop in kuip naar achteren in ons geval) en is lichter voor de autopilot (je hebt ook ‘vrijloop’ stuurwielen van Whitlock).

Waar waren we blij mee:

  • Wifi stick voor bijna overal gratis netjes
  • Wasmachine
  • Led ankerlicht, ligt voor de hand maar is belangrijk aangezien je deze in de tropen zo 14 uur aan hebt en dan is 25w (30 ah op een nacht) wat veel. Wij hadden de verlichting binnen wel ‘gewoon’ gehouden en niet vervangen door ongezellige witte led’s.
  • Watermaker
  • Droge en snelle dinghy
  • Inmarsat mini-M (email overal ter wereld en gribfiles)
  • Bootsnelheid
  • Sterk, makkelijk en droog schip met zeer praktische inrichting
  • Geheel vanuit de kuip kunnen reven
  • Elektrische lier tbv reven en hijsen
  • Geïntegreerde radar/plotter/AIS/autopilot
  • Super goede stuurautomaat
  • Inverter/charger setup + batterij monitor
  • 150 amp balmar op hoofdmotor met 3 traps regelaar
  • Generator icm met multi charger control van Victron
  • Mmultimedia systemen aan boord (ook TV in andere hut en niet alles in de salon. Hoef je niet voor de honderdste keer K3 te zien.
  • 2 dinghies (gezien onze gezins samenstelling)
  • Tralie roosters voor belangrijkste luiken (afsluiten en toch ventileren, ook als je zelf (‘s nachts) aan boord bent).
  • Grote kussens in de kuip
  • Rek lijnen voor aanmeren in swell gevoelige marina’s

Wat werkte niet of niet gebruikt:

  • Sleep generator
  • Zeeanker

naar boven

(last update: 11 juni 2009)